maandag 22 oktober 2012

24 - Mediawijsheid

En we zijn weer gestart! Vandaag heb ik me ingelezen over mediawijsheid en de MediaWijsheidMeter gedaan. Het kon ermee door, met mijn score van 60%. Een voldoende, al zeg ik het zelf. Echter zaten er erg vreemde vragen tussen, waarvan ik me afvroeg of dit werkelijk met mediawijsheid te maken had... Ook Sabine (Mediawijs genoeg) zei hetzelfde. In de bibliotheek krijgen wij vrijwel geen vragen betreffende de media. Om de mediawijsheid te stimuleren zijn er een aantal keren bijeenkomsten op scholen belegd. Echter werden deze steeds afgelast, i.v.m. te weinig belangstelling. Tegenwoordig wordt de jeugd al snel mediawijs gemaakt op scholen, waardoor ze niet naar de bibliotheek komen met vragen hierover. De doelgroep die daarnaast wel aangesproken kan worden is de groep digibeten/ouderen. De bibliotheek zou in samenwerking met ouderenbonden cursussen kunnen beleggen, zodat voor ouderen de stap naar het internet kleiner wordt.

1 opmerking:

  1. Hoi Blogmeisje,

    De vragen van de mediawijsheidquiz zijn inderdaad soms wat vaag. Dus trekken we ons maar niet al te veel aan van de uitslag.

    Het is inderdaad belangrijk, dat scholen kinderen voorlichten wat betreft mediawijshied. Dat is inderdaad misschien niet meteen een taak van ons. Wij moeten er in ieder geval wel voor zorgen dat we bij het geven van inlichtingen betrouwbare websites aan bevelen. De aquabrowser is een goed hulpmiddel hierbij.

    Bij de voorlichting voor ouderen zou Seniorweb misschien ook een rol kunnen spelen.

    Yntskje

    BeantwoordenVerwijderen